سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرازی از نامه 31 امیر المؤمنین علی(ع) به فرزندعزیزش امام حسن(ع)

ارسال شده توسط مرجان در 89/1/17:: 11:46 عصر

... و جبران آنچه براثر سکوت از دست داده ای ،آسانتر است از جبران آنچه به خاطر سخن گفتن از کف داده ای.
و آدمی راز خود را بهتر از هر کس دیگری نگهداری می کند(پس راز خود را در دل حفظ کن و به امید آنکه دیگری سرّ تو را بر ملا نمی سازد،آن را به این و آن مگو)!
با نیکان همنشینی کن تا از آنان شوی و از بدان دوری گزین تا از آنها نگردی.
چه بد غذایی است،غذای حرام.ستم کردن بر ناتوان،زشت ترین ستم است.از تکیه کردن بر آرزوها بپرهیز که آن،کالای احمقان است. و حقیقت خرد در به خاطر سپردن تجربه هاست.فرصت را پیش از آنکه (از دستت برود و)مایه غم و اندوهت شود،غنیمت شمار! بپرهیز از آنکه مرکب لجاجت و ستیزه جویی تو را بردارد(و گرداب نیستی و هلاکت افکند).
چون برادرت از تو برید،خود را به پیوند با او وادار کن؛و چون از تو روی گرداند،با او مهربانی کن؛و چون بخل ورزید،تو بخشش کن،و چون از تو دوری گزید، به او نزدیک شو؛ و چون سختگیری کرد، تو نرمش کن؛ و چون گناهی کرد،عذرش را بپذیر؛آنچنان که گویی تو بنده و غلام او هستی و او به تو نعمتی بخشیده است.ومبادا این کارها را آنجا که نباید بکنی،انجام دهی،یا درباره کسیکه شایستگی آن را ندارد،بنمایی.
دشمن دوستت را به دوستی مگیر که با این کار با دوستت دشمنی کرده ای.
خشم خود را اندک اندک بیاشام که من جرعه ای شیرین تر و گواراتر در سرانجام کار ندیده ام(چرا که عاقبت فرو بردن خشم،بسیار نیک و دلنشین است).
با آن کس که با تو درشتی می کند،نرمی پیشه کن؛ باشد که بزودی برای تو نرم شود.
و اگر خواستی از برادرت ببری، راهی برای(دوستی دوباره)او باقی بگذار که اگر روزی پشیمان شد(و تصمیم گرفت سوی تو بیاید )،بتواند آن راه را باز گردد.
کسی که به تو گمان نیکی برد،(با رفتاری شایسته)گمان او را تصدیق کن!
و حق برادرت را با تکیه بر دوستی ای که با او داری،ضایع مگردان،زیرا آن کس که تو حقش را ضایع کرده ای،برادرت نیست(والا تو با او چنین نمی کردی).
و چه زشت است فروتنی به هنگام نیازمندی و ستم به هنگام بی نیازی. و از آنانی مباش که تا آزارشان ندهی،پند و اندرز نمی پذیرند،چرا که انسان خردمند با آداب و اندرزها پند می گیرد و چهارپایان جز با زدن،پندی نمی پذیرند.
غم و اندوهت را با نیروی شکیبایی و اعتقاد استوار از خود دور کن .کسی که میانه روی را ترک کند، از راه حق منحرف گشته است.یار و همنشین مانند فامیل و خویشاوند است. هوا و هوس با کوری(وگمراهی) پیوند خورده است و کسی که پای از حق بیرون نهد،راه بر او تنگ خواهد شد.بدی را به تأخیر انداز که هر وقت بخواهی ،می توانی آن را انجام دهی.بریدن از نادان،با پیوستن به عاقل و خردمند برابر است.پیش از آنکه در راهی قدم نهی،بپرس که همراهت کیست و پیش از آنکه خانه ای را برگزینی، ببین که همسایه ات چه شخصی است.
دین و دنیای تو را به خدا می سپارم و بهترین سرنوشت را برای تو از او درخواست میکنم، چه در حال و چه در آینده،چه در دنیا و چه در آخرت. والسلام.




بازدید امروز: 8 ، بازدید دیروز: 28 ، کل بازدیدها: 173770
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ

انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس