سفارش تبلیغ
صبا ویژن

از عید قربان تا عید غدیر

ارسال شده توسط مرجان در 89/8/27:: 7:51 عصر

عید قربان عید دل سپردن به رضایت محبوب 

عید سعید قربان مبارک

لبیک  اللهمّ لبیک؛ لبیک لا شریک لک لبیک؛ ان الحمد و النعمة لک و الملک؛ لا شـــریک لک لبیک   ... 

عید قربان یادآور تجلّی اوج ایمان و عشق در وجود پیامبری است که در پرتو انوار اندیشه‌های بلند و الهی خویش، از سوی معشوق دربوته آزمایشی بس عظیم و دشوار قرار گرفت."ابراهیم" خلیل (ع) با گذر از مرزهای شک و تردید و شکستن بت‌های شرک و جاهلیت، به وادی یقین و ایمان گام نهاد و در زلال زمزم عشق، تطهیری دوباره یافت.

روز دهم ذی الحجّه روز عید قربان است و بسیار روز شریفی است و اعمال آن چند چیز است :

1- غسل کردن ، 2- نماز عید ، 3- دعاهایی که وارد شــده پیش از نماز عید و بعد از آن ، 4- قربانی کردن که سنّت مؤکّد است و 5- خواندن تکبیرات.

عید غدیر روز اکمال دین و اتمام نعمت

عید غدیر

روز هیجــدهم روز عید غدیر و عیدُاللهِ الأکبَـر و عید آل محمّد علیهم السّلام است وعظیم ترین اعیاد است و مبعوث نفرموده حق تعالی پیغمبری را مگر آنکه عید کرده است این روز را و حرمت آن را دانسته است و نامش در آسمان روز عهد معهود است ونامش در زمین روز میثاق مَأخوذ و جَمع مَشهُود است و روایت است که از حضرت امام صادق علیهم السّلام پرسیدند که آیا مسلمانان را عیدی هست غیر از جمعـه واضحی و فطر فرمود که آن روزی است که نصب کرد حضرت رسـول صَلیَّ اللهُ علیهِ و آله ،امیرالمؤمنین علیهم السّلام را به خلافت خود و فرمود هر که من مولا و آقای اویم پس علی مولا و آقای او است و آن روز هیجدهم ذی الحجّه است.

آداب و اعمال روز غدیر:

برای ارج نهـــادن به این روز بزرگ که عید ولایت و رهبری و روز اکمال دین و اتمام نعمت است ،اعمال و آدابی است که برخی از آن عبارتند از:

1- صلوات فرستادن،2-عقد اخوت وبرادری،3-پوشیدن لباس پاکیزه و نو،4- شکروحمد الهی،5-غسل کردن،6-نماز وعبادت،7-روزه گرفتن،8-هدیه دادن،9-صله رحم،10-احسان و انفاق،11-رفع مشکل مؤمن،12-مهمان کردن.

واپسین حج :

با نزول آیه وجوب حج ،جمعیتی انبوه از مسلمانان مدینه و اطراف آن عازم حج شدند و بیابان حجاز شاهد حدود 90 یا 120 هزار مسلمان بود که با لباس احرام غبار آلود و اشک ریزان، شعار لبیک… لبیک سرداده،برادر وار و فرشته صفت خدای را عبادت می کردند. وقتی فریضه حج پایان یافت و مردم به سوی شهر های خود حرکت کردند ، صدای منادیان پیامبر صَلیَّ اللهُ علیهِ و آله در صحرای حجاز طنین افکند و مسلمانان را به توقف فرا خواند.زیرا فرشته وحی پیامی جدید آورده بود:

ای پیغمبر، حتما" آنچه از خدا بر تو نازل شد به خلق برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و ادای وظیفه نکرده ای و خداوند تو را از شـر و آزار مردمــان حفظ می کند. (سوره مائده)

آفتاب داغ نیمروز بر سرزمین غدیر خم ، آبگیره ای در منطقه خم به شدت می تابید و انبوهی از حاجیان در آن نقطه به فرمان پیامبر فرود آمدند . لحظاتی بعد طنین اذان نماز ظهر سراسر بیابان را فرا گرفت و پیامبر نماز ظهر را با آنان برگزار کرد سپس بر فراز منبر بلندی از جهاز شترها قرار گرفت و پس از نیایش پروردگار ، خبر نزدیک بودن رحلت خویش را اعلام کرد.آنگاه فرمود: مردم، من برای شما چگونه پیامبری بودم؟
یکباره همه فریاد بر آوردند : ای رسول خدا،هرگز در اندرز دادن کوتاهی نکردی و در تربیت ما غفلت نورزیدی. خدا تو را پاداش نیک دهد .... پیامبر صَلیَّ اللهُ علیهِ و آله فرمود: کتاب خدا و عترت (اهل بیتم) بعد از من دوش به دوش هم راهبر شمایند. شما باید به درستی پیرو آنها باشید تا گمراه نشوید . آنگاه دست علی علیهم السّلام را بلند کرد تا همه حاضران او را ببینند و فرمود«هر که من مولای اویم ، علی مولای اوست».

او پس از آن که این جمله را سه بار تکـرار کرد، فرمود: حاضران این حقیقت را به دیگران برسانند.هنوز جمعیت پراکنده نشده بود که فرشته وحی پیام شاد باش خداوند را ابلاغ کرد:

امروز دین شما را به کمال رسانیدم و برشما نعمتم را تمام کردم و بهترین آیین را که اسلام است برایتان برگزیدم.

بار پروردگارا، در این ظلمت کده ، با تجلی نور یگانه اسلام ناب محمدی(صلی الله علیه و آله و سلم )ــ حضرت حجت بن الحسن ( عجل الله تعالی و فرجه الشریف) – ما را به سویش – صراط مستقیم ــ رهنمون ساز؛ الهی آمین.




بازدید امروز: 10 ، بازدید دیروز: 10 ، کل بازدیدها: 173359
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ

انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس